کد مطلب:25669
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:22
وهابيان به چه علّت مورد اعتراض شيعيان قرار دارند؟ آنان ها عقايدي دارند كه با قرآن سازش ندارد؟
وهابيان پيرو محمد بن عبدالوهاب , يكي از علماي اهل سنّت مي باشند. ايشان داراي عقايدافراطي و برداشت هاي غلط از دين بود و علت آن اين است كه بيش تر كتاب هاي را كه از افراطيون در عقايد بود, مطالعه مي كردند و تحت تأثير او واقع شدند. محمد بن عبدالوهاب وقتي به حجّ بيت الله الحرام رفت , پس از اداي مناسك حج , به مدينه رفت و در آن جا استغاثهء مردم به پيامبر6را انكار كرد. او براي جلوگيري مردم از استغاثهء به مخلوق ـ هر كه باشد ـ بسيار مبالغه مي كرد و آن را در حدّ شركت به خدامي دانست .
هر كس از محمد بن عبدالوهاب متابعت مي كرد, بايستي سرش را بتراشد. اتّفاقاً زني به شيخ گفت : تو وقتي زنان را وادار به تراشيدن موي سرشان مي كني , بايد مردان را هم مجبور به تراشيدن موي ريششان بكني ; زيراموي سر زن و ريش مرد زينت است . شيخ جوابي نداشت كه به آن زن بدهد.
محمد بن عبدالوهاب , جمعي كه سرشان را نتراشيده بودند, به قتل رسانيد!
وهابيان آن چه را كه در قرآن و سنّت نيامده باشد, خارج از اسلام مي دانند; به همين مناسبت آن را بدعت وحرام مي دانند, مثلاً دخانيات را حرام مي دانند و هر كس دخانيات استعمال بكند, او را همانند مشركان مي دانند و قهوه و امثال آن را نيز حرام مي دانند.
وهابيان به هر ده و شهري حمله و آن جا را تسخير مي كردند, به ويراني ضريح ها و قبور مي پرداختند; از اين رو, پاره اي از نويسندگان اروپايي به آن ها لقب دادند. آنان تمام قبور صحابه و ائمه راخراب كردند و اجازهء زيارت آن ها را با ندادند.
آنان عكاسي را حرام و پرده بستن به ضريح پيامبر6را بدعت مي دانستند.
آنان تحت عنوان بدعت و شركت , با تمام مظاهر دين و شريعت مبارزه كردند و هر كس از شيعيان را كه درزيارت گاه هاي امام علي 7و امام حسين 7و موسي بن جعفر7و امام جواد7مي يافتند و يا اهل سنت رانزد قبور شيخ عبدالقادر و حسن بصري و زبير و امثال آنان مشاهده مي كردند كه نزد قبور آنان نماز مي خوانند واز صاحب قبر حاجت مي خواهند, از نادان ترين و گمراه ترين مردم مي دانستند و در درجهء اعلاي كفر و شرك قرار مي دادند.
وهابيان عقيده دارند اگر كسي بگويد و يا و يا و و و قصد او از اين خطاب دفع شرّ يا جلب خير باشد و اموري را در نظر بگيرد كه جز خداوند كس ديگري قدرت انجام آن را ندارد, مشرك و مهدور الدم است و تصرف در اموال او مباح مي باشد.
به طور خلاصه وهابيان عقيده دارند:
1 به وسيلهء هيچ يك از انبيا و اوليا, به خدا توسل نجوييد و هرگاه مثلاً بگوييد: چنين كسي به راه مشركان رفته است .
2 به قصد زيارت پيغمبر يا امامان سفر نكنيد و به قبر مطهر دست نگذاريد و نزد قبر دعا نخوانيد و نمازنگذاريد و روي آن ساختمان بنا نكنيد و مسجدي نسازيد و براي آن نذر نكنيد.
3 از پيامبر طلب شفاعت نكنيد, مثلاً نگوييد, يا محمد اشفع لي عنداللّه . هر كسي از پيامبر طلب شفاعت كند, همانند اين است كه از بتان شفاعت خواسته باشد!
4 به پيامبر سوگند ياد نكنيد و او را صدا نزنيد و نگوييد: يا رسول اللّه .
5 نذر براي غير خدا و پناه بردن و استغاثه و خواندن غير خدا شرك است .(1)
به نظر بقيهء مسلمانان و شيعيان اين نظريات افراطي است و بعضي از آن ها درست نيست . بديهي است حكم كردن به كفر و شرك , صرف داشتن بعضي انحرافات عملي يا فكري , خلاف روح اسلام و منافي سيره ءپيغمبر و پيشوايان دين است , مثلاً امام باقر7فرمود: اسلام با قول و فعل ظاهر مي شود. ابوحفينه مي گويد: من هيچ يك از اهل قبله را كافر نمي دانم . پيامبر وقتي شنيد مرد بت پرستي را كه در ميدان جنگ كلمهء توحيد را بر زبان جاري ساخت , كشته است , سخت غضب كرد.
اسامه گفت : او از ترس كشته شدن كلمهء توحيد را بر زبان جاري كرد, ولي قلباً نپذيرفته بود.
پيامبر6به اسامه گفت : تو از كجا دانستي كه در قلب اعتقاد به توحيد نداشت ؟! تو كه قلب او رانشكافتي كه ببيني مسلمان نشده است !
گفتن يا رسول اللّه , يا علي , يا حسين , يا محمد اشفع لنا عندالله و يا محمد أغثني , شرك نيست , زيرا شرك ,پرستيدن و عبادت غير خدا است .
ما شيعيان پيامبر و ائمه و بزرگان را نمي پرستيم و آنان را عبادت نمي كنيم و فقط عبادت و پرستش رامخصوص خدا مي دانيم .
زيارت قبور براي عبرت گرفتن و به ياد مرگ افتادن و دعا براي ميّت , در صورتي كه مطابق سنّت پيامبر6اشد, مستحب است و پيامبر6بر روي قبر فرزندش ابراهيم آب پاشيد و براي آن علامت گذاشت . در هرصورت هيچ يك از اتهاماتي كه وهابيان به شيعيان مي زنند, وارد نيست و ما موحّد و خداپرست هستيم و هيچ كس ديگري غير از خدا را نمي پرستيم و مشرك نيستيم .(2)
(پـاورقي 1.علي اصغر فقيهي , وهابيان , ص 117ـ 142
(پـاورقي 2.علي اصغر فقيهي , همان , ص 140به بعد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.